Annonce
Et stort flertal af politikerne i byrådet i Skanderborg er enige om at trykke Folketingets partier på maven i håb om at overbevise dem om, at Skanderborg Kommune skal have et trinbræt i Låsby, når den nye togforbindelse mellem Aarhus og Silkeborg skal etableres. (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)
Kollektiv transport

Byrådet vil have endnu et trinbræt til togtransport i kommunen

Først blev drømmen om et trinbræt i Stilling stadfæstet, og nu rækker byrådet så ud efter endnu et af slagsen. Denne gang i Låsby, hvor den kommende forbindelse mellem Aarhus og Silkeborg vil køre tæt forbi.

Når der i fremtiden kommer til at køre et tog tæt forbi Låsby, på vej fra fra Silkeborg til Aarhus eller omvendt, skal det ikke køre videre. Det skal stoppe.

Det mener 27 af byrådets 29 medlemmer i Skanderborg Kommune, fremgår det af den budgetaftale, som Socialdemokratiet, SF, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale og Enhedslisten satte deres underskrifter på i begyndelsen af september.

- Forligskredsen har noteret, at et flertal i Folketinget har aftalt anlæggelse af en enkeltsporet bane mellem Aarhus-Silkeborg med stop i bl.a. Galten. Forligskredsen vil arbejde for, at der også bliver mulighed for et trinbræt i Låsby, da det er et trafikalt knudepunkt. Forligskredsen er enige om, at der rettes henvendelse herom til Folketingets partier, kan man læse i aftaleteksten.

Både Venstre og Socialdemokratiet i Skanderborg peger på, at den forventede udvikling i Låsby og den medfølgende forøgelse af antallet af indbyggere i området taler for, at Aarhus-Silkeborg-toget skal stoppe i Låsby.

- Vi har store planer for Låsby. Vi ønsker, at den skal udvikle sig mod nord op mod Langvad Bakker, og vi har udnævnt Låsby til at være centerby. Det er en indikator, for at vi ser et potentiale i byen fremadrettet. Med den plan er det helt oplagt, at vi kæmper for et trinbræt eller en station i Låsby, siger Anders Laugesen, medlem af økonomiudvalget for Venstre.

SF: Vigtigt at få mest muligt ud af toglinje

Borgmester Frands Fischer (S) mener, at partierne bag den infrastrukturaftale, som Aarhus-Silkeborg-linjen er en del af, muligvis har forregnet sig, når de kun har placeret et stop i Galten og ikke i Låsby.

- Når man planlægger infrastruktur, skal man være opmærksom på, hvordan områderne udvikler sig. Når man har kigget på landkortet og set, at der ligger en lille by, der hedder Låsby, har man måske ikke lige overvejet, hvor stor den by er, når vi rammer 2035, siger Frands Fischer, der er formand for Økonomiudvalget, og fortsætter:

- Man skal lige overveje, om ikke det ville give mening at placere et trinbræt der, hvis Låsby bliver dobbelt så stor. Det er den overvejelse, der ligger i det. Det er derfor, vi har skrevet det ind i budgetforliget.

Hvis man først skal køre 8-9 kilometer i bil for at komme på toget, så tror jeg altså også, at man kører de sidste 20 kilometer i bil, så det er meget svært at få øje på fordelen for folk i Låsby

Thorkild Kristoffersen, formand, borgerforeningen i Låsby

Også SF's Claus Leick peger på væksten i Langvad Bakker som en afgørende faktor for, at byrådet ønsker sig et trinbræt i Låsby.

- Låsby er måske det sted, vi kommer til at udvide mest de næste år - byen kommer til at vokse meget. Derfor er det vigtigt, at vi gør opmærksom på det. Det er vigtigt, at vi får mest muligt ud af den toglinje, og det er vigtigt, at vi som kommune selv gør et stykke arbejde for det, siger Claus Leick, der medlem af Økonomiudvalget og formand for Plan- og Miljøudvalget.

Borgerforening: Ikke nok med stop i Galten

Som en del af den infrastrukturaftale, som alle Folketingets partier indgik før sommerferien, kommer toget imellem Aarhus og Silkeborg til at stoppe i Galten, så Skanderborg har altså allerede fået ét stop på ruten i det store kollektive transportpuslespil.

Med omkring fem kilometer fra Låsby til Galten er spørgsmålet, om ikke Låsby-borgere kunne stilles tilfredse med at stille bilen i nabobyen og springe på toget mod Aarhus eller Silkeborg.

Det afviser borgerforeningen i Låsby kategorisk. Mandag i denne uge diskuterede foreningen netop et muligt trinbræt i Låsby på et møde i bestyrelsen.

- Som jeg forstår det, kommer stationen i Galten til at ligge oppe ved Klank, og hvis den gør det, så er det snarere 8-9 kilometer på cykel eller i bil fra Låsby for at komme med toget, siger Thorkild Kristoffersen, der er formand i borgerforeningen.

- Hvis man først skal køre 8-9 kilometer i bil for at komme på toget, så tror jeg altså også, at man kører de sidste 20 kilometer i bil, så det er meget svært at få øje på fordelen for folk i Låsby ved at tage til Galten og tage toget der, siger Thorkild Kristoffersen.

Hverken Venstre, Socialdemokratiet eller SF har stor tiltro til, at togets stop i Galten kan få Låsby-borgere væk fra rattet og over i en togvogn.

- Udfordringen er, at undersøgelser viser, at tilgængeligheden til stoppesteder er ret vigtig for lysten til at tage offentlig transport. Hvis man alligevel er ude at køre fra Låsby til Galten, kunne man måske være tilbøjelig til at tage hele vejen til Aarhus i bil, siger Anders Laugesen fra Venstre.

Ifølge Claus Leick fra SF er det "vigtigt med de nære stationer".

- For jeg tror ikke, det er sikkert, at der er mange, der vil tage cyklen fra Låsby til Galten for at tage toget, siger han.

Stilling St. bekræfter behov

Borgmester Frands Fischer kalder det "vanvittigt godt", at der er planlagt et stop i Galten, men med udsigten til at togstrækningen mellem Aarhus og Silkeborg først forventes at være færdig i 2031, er der masser af tid til, at Låsby kan vokse sig så stor, at der viser sig at være behov for et stop der også.

- Det kan godt være, at man i første omgang siger, at der er ikke et stort nok kundegrundlag i Låsby til også at lave et stop der, men så er man bare nødt til at gøre sig nogle tanker om, hvad hvis nu der kommer det? For mig er det et spørgsmål om at tage bestik af fremtiden og ikke lave løsninger, der låser os, siger den socialdemokratiske borgmester.

Han peger på den kommende Stilling St. som et eksempel på det, der kan komme til at ske med Låsby:

- For mange år siden lukkede man Stilling St., men nu er der pludselig et infrastrukturelt pres der. Og det er jo, fordi der lige pludselig er et langt større passagergrundlag i Stilling, end der har været tidligere. Det er det samme, jeg forsøger at sige med Låsby: Jeg kunne godt se, at der i fremtiden kunne komme et stort tryk dér, siger Frands Fischer.

Tilbage i den by, det hele handler om, forbereder borgerforeningens formand, Thorkild Kristoffersen, sig på at indgive høringssvar til jernbanen, når og hvis det bliver muligt.

- Der vil jeg i hvert fald skrive til politikerne, at hvis de ikke har tænkt sig at lave et trinbræt i Låsby, så er den jernbane ikke interessant for Låsby. Så er den bare til for at skære alle mulige veje over, siger Thorkild Kristoffersen.

Få overblik her
nyhedsbrev

Er byrådet "en sammenhængende dej af socialdemokratisme"?

kv21 - spidskandidaterne

Carsten Bach vil være borgmester: - Byrådets tilgang svarer til at løse et kommunikationsproblem i 2021 med en drejeskivetelefon

SkanderborgLIV

Se tegningerne: Sådan kan Dagmarbroen se ud i fremtiden

nyhedsbrev

Et omfavnet klimaparti og en forsømt vejbro

Byforskønnelse i Skanderborg

Brobisser vil pakke historisk bro ud af beton og skabe et nyt vartegn i Skanderborg

SkanderborgLIV

Tilflytter om fremtidens Ry: Flere boformer og rekreative områder omkring søen

SkanderborgLIV

Forslag: Udvid Ry rundt om Knudsø

kv21 - spidskandidaterne

Klimapolitik er blevet mainstream. Bliver Enhedslisten så slugt af de andre? - Jeg tror, at mange godt kan gennemskue, hvad der bare er snak, og hvem der mener det

I det sidste hus i Skanderborg Kommune bor en byrådskandidat fra et af de partier, der var først til at profilere sig på klimapolitik og grøn omstilling.

Historiestien i Hørning

Stærk fortælling får Spor i landskabet til at lave pilotprojekt i Hørning

Da folkeskolelæreren Jørn Simonsen i 2019, kontaktede Spor i Landskabet for at høre, om de ville støtte etableringen af en Historiesti langs den eksisterende Hjertesti Hørning-stien, var han i første omgang lidt skeptisk.

Undervisning og underholdning

Skoleklasse skaber historisk sti i Hørning: For hvert skridt du tager, går du et år tilbage i tiden

- Nu har vi gået 76 meter. Det svarer til 76 år, så hvad skete der egentlig her i lokalområdet for 76 år siden? Spørger Jørn Simonsen, imens han og eleverne fra 9.Z på Bakkeskolen går ned ad en solbeskinnet sti i udkanten af Hørning.

Himmelbjergets fremtid

Bredt forlig om Himmelbjerget på plads

Frit kig til tårnet

Stærkt ønske fra Ry med i ny plan: - Vi vil have udsigt til tårnet igen

SkanderborgLIV

Bag i byggekøen med din carport - frem i køen med børnehaver

Kommunalvalg 2021

Få overblikket: Nu er listen over alle byrådskandidater klar

Byggeræs

Børnehaver over carporte: Byrådspolitikere vil sætte skub i byggeriet af institutioner - borgere kan opleve forsinkelser

Byggeræs

Borgmester: - Markedet er vildt overophedet, men vi kan ikke udskyde byggerier i Skanderborg

Byggeræs

Byrådet køber jord: Borgmester vil udbrede model til flere landsbyer

Galleri

Se billederne: Farvel til 170 år gammel hestekastanje