Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger SkanderborgLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Budgetaftalen for 2022-2025 rummer et politisk ønske om et trinbræt i Låsby, når Aarhus-Silkeborg-banen skal bygges. Arkivfoto: Henning Bagger.

Låst i Låsby?

Når togene engang i 2031 - efter planen - begynder at trille på den nye jernbanestrækning, der skal anlægges mellem Aarhus og Silkeborg, skal de gøre stop i Låsby.

Sådan må og skal det være, hvis infrastrukturen skal tage højde for den markante vækst, der både af sig selv og med byrådets vilje vil komme til at trække familie efter familie ud af de aarhusianske postnumre og ind i Galten, Skovby og Låsby.

Det mener et stort set enigt byråd, for et stykke nede i den netop indgåede aftale for det kommunale budget de næste fire år kunne man læse i en enkelt sætning eller to, at partierne bag aftalen er enige om at kontakte Folketingets partier med henblik på at overbevise dem om, at et trinbræt i Låsby er en nødvendighed.

For ellers risikerer den kollektive infrastruktur i Låsby at blive mere låst, end hvad godt er, lyder det blandt andet fra borgmester Frands Fischer (S).

Vi har spurgt ham og to af de andre partier bag ønsket, præcis hvorfor det er nødvendigt med et togstop i Låsby. For eksempel er der omkring fem kilometer mellem Låsby og Galten - kunne man ikke bare køre til Galten og stille sin bil på vej til arbejde i Aarhus, ligesom mange fra Skanderborg Kommune stiller bilen bag Skanderborg St. og tager resten af turen mod Aarhus på skinner?

Den historie finder du øverst i dagens nyhedsbrev, hvor vi også har set nærmere på en ny politisk aftale, som giver alle landets kommuner mulighed for at sætte hårdt ind over for bilforureningen i byerne.

Ja, faktisk med et decideret forbud. Spørgsmålet er, om politikerne har tænkt sig at gøre brug af det nye forbudsværktøj. Vi har spurgt borgmesteren - og så har vi spurgt Claus Leick (SF), der som formand for Plan- og Miljøudvalget sidder på den miljøpolitiske toppost i Skanderborg Kommune. Den historie finder du som artikel nummer to.

Til sidst slutter vi af med to aktuelle høringer om markante solcelleprojekter to steder i kommunen. Den danske virksomhed Copenhagen Green Energy A/S vil på vegne af en gruppe husejere opføre solcelleparker nær Låsby og Ry, og vi har samlet de vigtigste informationer om høringsfrister og dialogmøder til dig - og mon ikke vi vender tilbage til solcellerne igen i et andet nyhedsbrev?

Tilbage er der blot at sige god læselyst!

Vi er glade, for at du er her - og vi vil som altid rigtig gerne høre fra dig. Har du tips til historier inden for kommunegrænsen, som vi endnu ikke har fået øje på, kan du skrive til mig på chbli@skanderborgliv.dk. Har du et klap på skulderen - eller en løftet pegefinger - til os, skal du endelig heller ikke holde dig tilbage.

Husk, at du kan følge os på Facebook, hvor vi løbende deler vores historier - klik her. Husk også, at du kan videresende dette nyhedsbrev til dine venner, familie og kollegaer, hvis du synes, vores journalistik er værd at anbefale.

Er du en af dem, der har modtaget dette nyhedsbrev fra en ven, og kan du lide, hvad du læser, kan du skrive dig op til vores nyhedsbrev ved at klikke her.

Fortsat god tirsdag!

Trinbræt i Låsby: Et spørgsmål om at tage bestik af fremtiden, siger borgmester

Et stort flertal af politikerne i byrådet i Skanderborg er enige om at trykke Folketingets partier på maven i håb om at overbevise dem om, at Skanderborg Kommune skal have et trinbræt i Låsby, når den nye togforbindelse mellem Aarhus og Silkeborg skal etableres. (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)

Der bliver mange flere indbyggere i Skanderborg i de kommende år, hvis man skal tro befolkningsprognoserne, og det gælder også i Låsby.

Derfor skal byens borgere have mulighed for at stige på det tog, der efter planen skal køre mellem Aarhus og Silkeborg fra 2031.

- Det kan godt være, at man i første omgang siger, at der er ikke et stort nok kundegrundlag i Låsby til også at lave et stop der, men så er man bare nødt til at gøre sig nogle tanker om, hvad hvis nu der kommer det? For mig er det et spørgsmål om at tage bestik af fremtiden og ikke lave løsninger, der låser os, siger borgmester Frands Fischer (S).

Læs hele artiklen her.

S og SF tøver med at bruge nye værktøjer mod luftforurening i Skanderborg

De kommende lovforslag vil, såfremt de bliver vedtaget, give kommunalpolitikere i Skanderborg mulighed for at indføre en nulemissionszone i midtbyen, som helt kan forbyde benzin- og dieselbiler i et afgrænset område. Foto: Christian Bæk Lindtoft

Ny politisk aftale på Christiansborg skal give kommuner mulighed for at skærpe kravene til både biler og brændeovne. For eksempel bliver det fra 2025 muligt helt at forbyde kørsel med benzin- og dieselbiler i afgrænsede byområder, såkaldte nul-emissionszoner.

Men borgmester og udvalgsformand ser ikke stort behov for den slags i Skanderborg.

- Hvis jeg tager min SF-kasket på, er det selvfølgelig rigtig vigtigt at bruge de værktøjer, men det skal også give mening. Og med et forbud vil mit umiddelbare gæt være, at vi er for lille et samfund, siger Claus Leick, formand for Plan- og Miljøudvalget i Skanderborg Kommune.

Læs hele artiklen her.

To solcelleparker på vej: Nu skal borgerne høres

Der skal afholdes indledende dialogmøder om to store solcelleparker, en ved Ry og en ved Låsby, i denne uge. Solcellerne på billedet er ikke relateret til planerne i Skanderborg Kommune. Arkivfoto: Mads Dalsgaard, Scanpix

En dansk selskab, der laver vedvarende energiløsninger flere steder i verden, har søgt om tilladelse til at opføre to store solcelleparker i Skanderborg Kommune - en ved Thorsminde ved Låsby og en ved et område ved Ry og Gl. Rye.

Mandag startede den offentlige høringsfase, hvor borgerne kan komme med deres syn på de to planlagte solcelleparker.

Læs om projekterne og find info om høringsfrister og dialogmøder her.

Billede af Christian Bæk Lindtoft
Billede af skribentens underskrift Christian Bæk Lindtoft Journalist